Gert’s Blériot XI

aFOTO1

Oud-Bressiaander Gert van Kruiningen woont inmiddels alweer een ruim aantal jaren in Christchurch, Nieuw Zeeland. In Op Bresjes is er in een kerstuitgave ruimschoots aandacht aan hem besteed. In deze uitgave vertelt Gert zelf over zijn Blériot XI, een vliegtuig dat hij zelf gebouwd heeft.
Voor mensen die daar nog nooit van gehoord hebben, de Blériot XI was het eerste vliegtuig dat in 1909 over het Engelse Kanaal vloog naar Dover, met Louis Blériot als de piloot. Vijftien jaar geleden zag ik een foto van dit vliegtuig. Het was een van de deelnemers aan een vliegshow in New Zealand. Ik vond het zo bijzonder dat ik het plaatje al die tijd bewaard heb. Zeven jaar geleden ontmoette een collega van m’n vrouw Nicki. Hij was een vliegtuig aan het bouwen. Ik was zo onder de indruk dat ik het idee kreeg om m’n eigen Bleriot XI te bouwen. We vonden in de kitset-fabrikant (http://www.airdromeaeroplanes.com) in de US en ik begon met de baas te praten over het bouwen en hoe makkelijk/moeilijk het zou zijn.
In de tussentijd – tijdens m’n laatste vakantie in Breskens bij m’n ouders – gingen we een weekje naar Luxemburg, waar iemand woonde die hetzelfde vliegtuig had gebouwd van dezelfde kitset-fabrikant. Ik was verkocht! Een half jaar later, op m’n vijftigste verjaardag, besloten Nicki en ik dat ik m’n eigen Bleriot moest gaan bouwen. Een paar maanden later bestelde ik de kitset. Dit is in principe een grote kist vol met aluminium buizen, popnagels, stalen kabels, twee wielen, doek voor de vleugels en nog veel meer. Het duurde een paar maanden voordat het per schip aankwam in de haven bij Christchurch. Dat was in juni 2012.
De drie daaropvolgende jaren ben ik druk bezig geweest met het bouwen. Dit bestond uit buizen op lengte zagen, honderden gaatjes, misschien wel duizenden, voor de popnagels, buizen buigen, alles heel precies, zodat het allemaal mooi past. Er is zoveel meer over te vertellen, maar kijk ook eens op m’n website, die ik ook helemaal zelf heb gemaakt en thuis op een linux webserver draait: http://bleriotxi.com.
Tijdens die eerste drie jaar van bouwen was ik ook op zoek naar een motor. Oh ja, deze kitset heeft alles om het vliegtuig te bouwen, behalve de motor, de propeller, de verf en alle vlieginstrumenten. Geruime tijd ben ik op een heleboel websites aan het zoeken geweest naar motoren. Tijdens een van onze vakanties in New Zealand, kocht ik een boek, omdat het eerste hoofdstuk ging over the Bleriot. Dat vliegtuig had een mooie motor. Ik stuurde die foto via e-mail naar een vriend in de US, die ook geïnteresseerd was. Heel toevallig vertelde hij me dat er op dat moment een identieke motor te koop was op een website in de US. Ik dus uiteraard meteen bellen. Het duurde een maand of zo, voordat ik er zeker van was dat ik de motor wou kopen. Ik was nerveus omdat de motor negentig jaar oud was en al zestig jaar niet meer gedraaid had. Ik had nog nooit met motoren gewerkt, maar wist dat ik de hele motor uit elkaar zou halen en opnieuw zou opbouwen.
Uiteindelijk besloot ik om de motor te kopen. Het bleek dat de verkoper al die tijd wist dat hij de motor aan mij wou verkopen omdat hij wist in wat voor vliegtuig gebruikt zou worden!
Omstreeks de tijd dat het vliegtuig klaar was en de motor erin zat, begon ik met m’n eerste vlieglessen. Dat was twee jaar geleden. In die periode heb ik ongeveer vijftig uur gevlogen, waarvan ongeveer acht uur solo in het eerste lesvliegtuig. Ondertussen ben ik overgestapt naar een “tail dragger”, een vliegtuig met het derde wiel achteraan, net zoals bij mijn vliegtuig. Het is een groot verschil met het eerste vliegtuig waar ik les in heb gehad.
Het duurt niet lang meer voordat ik alleen mag vliegen in dit vliegtuig en ben ik bijna klaar om in m’n eigen vliegtuig te vliegen…
De laatste twee jaar ben ik ook druk bezig geweest met de motor. Hij draaide twee jaar geleden, maar er was in het begin zeker niet genoeg vermogen om te vliegen. Omdat er niet erg veel documentatie beschikbaar is voor m’n motor, heb ik een hoop moeten leren van andere mensen. Gelukkig heb ik veel hulp gehad van een collega en van een deskundige van oude motoren op het vliegveld waar m’n vliegtuig staat. De eerste keer dat het van de grond af kwam, was voor een paar seconden. Dat was vorig jaar in januari, de eerste ‘echte’ vlucht was in juni van datzelfde jaar. Elke keer een beetje beter. Ik ben nog steeds bezig om verbeteringen aan te brengen en ik hoop dat het spoedig klaar zal zijn.
Toen ik begon met het bouwen, deed ik alles in de schuur, de auto moest buiten staan. Na zo’n twee jaar werden de werkzaamheden verplaatst naar de boerenschuur die we hier hebben, omdat het vliegtuig te groot werd. Elke dag een beetje werken in de avonduurtjes en in het weekeinde. Je moet heel veel geduld hebben, want het is veel werk, heel veel werk.
Achteraf gezien was het helemaal niet moeilijk voor mij om het vliegtuig te bouwen. Ik vond het over het algemeen heel leuk om te doen. Soms een beetje te veel werk, maar dat vergeet je als het klaar is.
Maar er is meer dan vliegtuigen: familie – Nicki, Lidia, Rutger, werk, af en toe op stap door het mooie New Zealand, elk jaar m’n ouders voor een paar weken op visite, onze dieren – paarden, schapen, hond, kat, kippen – en veel werk in de tuin, dat houdt nooit op.
Even terug naar het vliegtuig… Uiteindelijk verhuisde de Bleriot naar een hangaar op het lokale vliegveld, een half uur rijden, waar ik de laatste twee jaar aan de motor heb gewerkt. Een langzaam proces, maar opgeven is iets waar ik nooit van gehoord heb!
Afgelopen paasweekend ben ik met een aanhangwagen, die ik zelf ontworpen heb, naar Blenheim gereden (zeven uur) voor een grote vliegshow, waar m’n Bleriot ook gevlogen heeft.
Zoals ik al eerder vertelde, alles wat ik gedaan heb in dit grote project vanaf dag nummer één, ook m’n vlieglessen, is te zien op m’n website http://bleriotxi.com.

Gert van Kruiningen

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.