Medewerker Op Bresjes: Gré Mookhoek

aGre

Gré in een lege gang.

Lang voordat ik bij de naam Gré Mookhoek ook beeld had, wist ik al haar telefoonnummer uit mijn hoofd: ‘Geen Op Bresjes ontvangen? Bel 382716’ staat er sinds 1999 in ieder nummer van Op Bresjes. Gré heeft naar haar eigen idee het bekendste telefoonnummer van Bresjes en dat is wellicht zo.
“Ik ken Frans (Meijaard, WV)”, vertelt ze. “Stukjes schrijven? Nee, maar ik wilde wel helpen. Frans zocht iemand die bereid was bezorgklachten aan te nemen en de problemen op te lossen. De verdeling was gedurende de eerste jaren bij drie verschillende families. Ik zou het korte tijd overnemen, maar doe het nog steeds. Het bleek ook beter te werken. Bij klachten wist ik nu welke loper ik moest aanspreken. Ik had zo meer binding met het werk. Uitzoeken waar het probleem lag was in het begin veel meer werk.”
Gré heeft nu vijf bezorgers, of beter lopers, zoals zij ze noemt. “Het zijn er nog zes geweest, maar ik heb er nu eentje die alleen al duizend exemplaren bezorgt. De andere veertienhonderd worden verdeeld over de rest.
De kinderen beginnen met ‘lopen’ als ze tien tot twaalf zijn. Dan zijn ze nog te jong voor ander baantjes en is het rondbrengen van Op Bresjes een leuk begin. Er werd soms vaak gewisseld, maar de laatste jaren heb ik prima bezorgers. In totaal heb ik zeker vijftig lopers gehad. Ja, ze roepen nog allemaal als ik ze tegenkom. Vaak ken ik ook de ouders. Bij heel slecht weer, als er folders bij zijn of een keer per jaar Breskens Magazine, komen meestal hun vaders mee om te helpen alles mee te nemen. Bij families met meer kinderen zie ik vaak dat als de oudste stopt, een jonger broertje of zusje het overneemt. Dan zat ik voor jaren gebakken. De meeste lopen hun ronde in twee uur, twee keer per maand, dat was altijd goed te doen. En, ze verdienden er iets mee.”
Op de donderdag komen de lopers tussen 17.00 en 19.00 uur hun pakket bij Gré ophalen. “Dan staat mijn gang helemaal vol met pakken Op Bresjes. Zijn er folders bij of Breskens Magazine, dan kun je er bijna niet in of uit. Heel af en toe vergeet iemand te komen, dan moet ik bellen.”
Vanaf nu blijft de gang bij Gré opgeruimd en leeg. “Ja, jammer voor Breskens, maar ook wel makkelijk. Ik moet er nu geen rekening meer mee te houden. Vooral in de vakantietijd was het altijd een heel geregel. Maar jammer blijft het wel.”
Haar nummer zal niet zo vaak meer gebeld worden omdat Op Bresjes te laat of niet bezorgd is. “Soms belden mensen al als de bezorger een uurtje te laat was. Een keer in al die jaren is er nog gebeld door een mijnheer die de oplossing van een prijsvraag wist. Jammer, ik kon hem geen prijs uitreiken of beloven. De opgave stond in De Schakel! Mijnheer was vijftig jaar te laat!”

WV

 

 

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.