Ondernemende Bressiaanders: 455

Mitchel Versprille

Rijschool Mitchel Versprille NXXT

Ze zijn er nog steeds, jonge Bressiaanders die het aandurven een eigen zaak te beginnen. Mitchel Versprille nam de stap al in oktober 2013. Hiervoor gaf hij zijn carrière in een supermarkt in Sluis op. “Ik had het wel gezien”, vertelde hij destijds. Nu word je niet zomaar rijinstructeur, je moet er wel de nodige opleiding, theorie en praktijk voor volgen.

Naast zijn werk ging Mitchel twee dagen per week naar een verkeersacademie in Best om de nodige lessen te volgen. Er werd examen gedaan en ook nog een keer stage ge(lopen)reden bij een ervaren rijschoolhouder in de streek. “Dat moest bij rijschoolhouders die al vijf jaar instructeur zijn en ook nog een keer in het bezit van een instructierijbewijs.”
Mitchel is franchiser van NXXT, een organisatie die hem met raad en daad ter zijde staat. “In het begin zochten ze leerlingen voor me”, aldus Mitchel. “Dat hield in dat ik ook leerlingen in Goes had. Gelukkig is dat nu, na bijna vier jaar, niet meer nodig, want er ging toch veel rijtijd inzitten. Ik had toen een contract voor vijf jaar. Dit is nu verlengd voor nog eens acht jaar. Ik werk nu zelfstandig, mag mijn eigen naam gebruiken en heb toch, indien nodig, nog steeds helpers achter de hand.”
De laatste maanden heeft Mitchel meer dan 85.000 kilometer gereden, een teken dat het goed gaat. “Het is heel prettig werk en ik doe het met veel plezier. Iedere dag is anders. Dat komt vooral door de vele verschillende leerlingen. De ene leert makkelijk, de andere weer iets moeilijker. Sommigen willen echt presteren en doen hun uiterste best en weer anderen doen juist niets. Uiteindelijk halen ze allemaal hun rijbewijs en liefst bij de eerste keer. Geduld heb ik. Ik blijf altijd rustig, al kan ik van binnen wel eens brommen. Je moet je leerlingen op hun gemak stellen. We lessen in de streek en gaan meestal na een paar lessen al naar Terneuzen, want daar moeten ze straks toch hun praktijkexamen afleggen. Velen willen ook een keer op de snelweg rijden. Dan gaan we verder tot Middelburg, Goes en een enkele keer naar Bergen op Zoom. Maar dit alleen op verzoek van de leerling. Dan mogen ze dus 130 kilometer per uur rijden, een goede ervaring.”
Lekker over de snelweg mag pas als de toekomstige chauffeur minimaal dertig lessen gevolgd heeft. “De meesten hebben ruim veertig lessen nodig”, aldus Mitchel. “Ik heb liever dat ze een keer meer lessen en slagen, dan met minder lessen stralen. Extra lessen moeten ze zien als een soort investering. Die zijn altijd nog goedkoper dan een herexamen.”
Veel van de leerlingen van Mitchel volgen nog een opleiding. “Die haal ik bij school op. Zijn het leerlingen van deze kant, dan lever ik ze thuis af, maar dat lukt niet altijd. Anderen lessen als ze tussenuren hebben. Een rijbewijs halen mag nu al met zeventien jaar, dus ze kunnen al met zestieneneenhalf beginnen lessen. Vroeg? Nee, eigenlijk niet. Ze moeten wel serieus zijn en het goed oppakken.”
Willen de leerlingen examen doen, mits ze er klaar voor zijn, dan moeten ze wel geslaagd zijn voor hun theorie-examen. “Dat papiertje blijft anderhalf jaar geldig”, weet Mitchel, “dus dat moet lukken.”
Nu zijn de meeste leerlingen van Mitchel jong, maar het kan ook anders. “Ik ken iemand die achttien jaar geleden opgeweest is, gezakt en gelijk helemaal gestopt. Die wil het nu nog een keer proberen. Dat kan natuurlijk, evenals opfrislessen. Dat doen mensen veel te weinig. Er is zoveel veranderd in het verkeer, dat een of twee lessen om ervaring op te doen met de vernieuwde verkeersregels voor iedere chauffeur wel goed zou zijn. Iemand die al dertig, veertig jaar of langer, in het bezit van een rijbewijs is, heeft ook een eigen manier van rijden. Soms kan daar best iets aan veranderd moeten worden. Sommigen durven het aan, anderen doen het uit een soort gene niet.”
Gelukkig heeft Mitchel thuis iemand die zijn administratie doet. “Mijn echtgenote Stefanie staat helemaal achter mijn werk en neemt mij al sinds het begin het papierwerk uit handen. Een goed gevoel.”

WV

Dit bericht is geplaatst in Ondernemende Bressiaanders. Bookmark de permalink.